Thursday, June 26, 2008

Schoonheidssalon

In de laatste week nog door kennis Elham meegsleurd naar de arayeshgah, de schoonheidssalon. Dat is een plek waar veel rijke Noord-Teheraanse meisjes een groot gedeelte van hun leven doorbrengen. Uiterlijk is namelijk het allerbelangrijkste dat er is (naast geld) naar nu blijkt. kB ging wenkbrauwen laten plukken (Elham koos de pincet ipv de draadjes) en verven. De schoonheidssalon zat in de chique Tandiz mall en het leek meer op een schoonheidsfabriek. Een enorme ruimte volgestouwd met vrouwen die hun wenkbrauwen, voeten, handen, nagels, gezicht of haren lieten doen. "We zullen je wenkbrauwen in de kleur van je haar kleuren", werd er beloofd, maar ipv donkerblond bleken ze achteraf pikzwart.... Ach ja, na een week wordt het wel minder... Tijdens het wachten kwamen er verschillende dames binnen die blijkbaar gingen trouwen. Vroeger liet men voor het trouwen thuis de hele behandeling doen, nu gaat men dus naar de salon. Deze dames hadden allerlei taarten bij zich en terwijl ze in de behandelstoel lagen werd er door moeder snoepjes over ze uitgestrooid. Vriendin Elham gaat er wekelijks heen voor haar brauwen en ook nog een paar keer om haar haar te laten borstelen! Elham liet me een boek zien met trouwfoto's. Al eerder had ik zo'n reportage gezien (van Elahehs huwelijk). Ze zien er voor mijn Hollandse smaak heel appart uit: hier is het doodnormaal en serieus om in een behoorlijk erotische houding in je trouwjurk op de foto te gaan en dan niet een keer, maar wel twintig verschillende erotische poses, heel belachelijk, in Nederland nog nooit zoiets gezien. Hier vinden ze dat heel normaal en mooi, dus onbegrijpelijk dat ik er zo om moet lachen!
Over gezondheid heeft men hier trouwens ook ietwat andere opvattingen dan in het Westen. Zo vind iedereen dat suiker met saffraan zo gezond is, of eten uit een koperen pan. Onze chauffeur (die toch een jonge hippe jongen is) laat zich af en toe aderlaten vertelde hij (goed voor de huid namelijk). Een aantal maanden gelden mochten Elaheh en ik niet meer in ons zwembad: iedereen moest plots een doktersverklaring hebben dat men geen sexueel overdraagbare ziekte had..., terwijl we daar toch echt heen gingen om te zwemmen...

2 comments:

Anonymous said...

Hallo KB
Ik ben Iranse (uit Isfahan) en bijna 10jaar ver van mijn land. Ik heb vanavond de foto's bekijken en was heel blij maar nu heb ik echt heimwee. Ik stel je voor om naar Isfahan te gaan. Dat is ook heel mooie stad en maak een paar foto's a.u.b. Ik hoop alle beste voor jullie allemaal. Groetjes

kaatjebee said...

We zijn twee jeer in Esfahan geweest, heel erg mooi. Foto's te zien in post van Oktober 2007. Kan me voorstellen dat je heimwee naar Iran hebt, wij hebben het ook nog steeds!